Ιστορική Αναδρομή

Ο Δήμος Μεσσάτιδας σε συνεργασία με την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, λειτούργησε το 2004 το θεσμό του Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων. Μέσα από τον εν λόγω θεσμό, ο Δήμος θέλησε να δώσει στα μικρότερα παιδιά τη δυνατότητα να εκδηλώσουν πρωτοβουλίες, να συμμετέχουν στα κοινά, να αποκτήσουν εμπειρίες, να διαπαιδαγωγηθούν σε δημοκρατικές διαδικασίες, να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους και να κερδίσουν ψυχικά εφόδια αντίστασης στα ναρκωτικά και στα ελαττώματα των μεγάλων. Οι μαθητές εκπρόσωποι της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης των σχολείων Μεσσάτιδας συνεδρίαζαν μια φορά τον χρόνο και έφερναν τις προτάσεις τους για τα προβλήματα του τόπου τους.

O Δήμος Μεσσάτιδας το 2006, στο πλαίσιο της συνεργασίας με το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτησιογόνων Ουσιών Ν. Αχαΐας, ζήτησε να υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα για την πρόληψη των εξαρτήσεων και την ασφάλεια των μαθητών που συμμετείχαν στο Δημοτικό Συμβούλιο Παίδων. Ο συγκεκριμένος Δήμος ήταν ένας από τους φορείς ? εταίρους του Κέντρου Πρόληψης (πριν από την τελευταία μεταρρύθμιση στο χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης). Μετά την υλοποίηση των προγραμμάτων, για πρώτη φορά οι μαθητές ? εκπρόσωποι μεταφέρουν την εμπειρία τους στη σχολική κοινότητα και αναλαμβάνουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών (π.χ. δημιουργία ενημερωτικών φυλλαδίων για την ασφάλεια στο χώρο του σχολείου κ.λπ).

Το 2007, ο Δήμος Μεσσάτιδας και το Κέντρο Πρόληψης συνεργάζονται από κοινού για την λειτουργία του θεσμού και την ανάδειξη της παιδαγωγικής του αξίας. Ο θεσμός ξεκινάει να λειτουργεί κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς. Η τάξη εκλέγει τους εκπροσώπους της με συγκεκριμένα κριτήρια που καθορίζονται από τους μαθητές και οι εκπρόσωποι τους στη συνέχεια εκπαιδεύονται και συνεργάζονται με τους εκπροσώπους των άλλων σχολείων για την λειτουργία του θεσμού του Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων. Μεταφέρουν την εμπειρία τους, καλούν σε συνεργασία τους συμμαθητές τους, εντοπίζουν προβλήματα του σχολείου τους, σχεδιάζουν και υλοποιούν συγκεκριμένες δραστηριότητες με την υποστήριξη των ενηλίκων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει η συνεργασία και η δικτύωση όλων των εμπλεκομένων (Δήμος, εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές, στελέχη Κέντρου Πρόληψης).

Το 2008,  καθιερώνεται πλέον ο συγκεκριμένος τρόπος λειτουργίας του θεσμού και εξελίσσεται ποιοτικά ως προς το επίπεδο συνεργασίας των μαθητών ? δημοτικών συμβούλων και των εκπαιδευτικών. Η σχολική κοινότητα ενημερώνεται, ευαισθητοποιείται και εμπλέκεται ενεργά κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς. Οι εκπαιδευτικοί, διαμορφώνουν προτάσεις για τη βελτίωση και την περαιτέρω εξέλιξη του θεσμού.

Το 2009, διαμορφώνεται μια κοινή αντίληψη για το θεσμό και τη λειτουργία του ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους (Δήμος, Σχολική κοινότητα, Κέντρο Πρόληψης). Αναπτύσσονται ουσιαστικές συνεργασίες σε όλα τα επίπεδα. Ο θεσμός αποτελεί μια νέα πρόταση και ζωντανή απόδειξη δημιουργικής συνύπαρξης και συνεργασίας μέσα στη σχολική και την τοπική κοινότητα.

Το 2010 αρχίζει να φαίνεται η διαχρονική αξία και τα αποτελέσματα του θεσμού. Το Δημοτικό Συμβούλιο Παίδων, έχει ενταχθεί στη καθημερινότητα της περιοχής. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης των δημοτικών σχολείων της περιοχής συνεργάζονται μεταξύ τους και αλληλοστηρίζονται. Μετά από μια διαδρομή ετών και ζυμώσεων στην σχολική και ευρύτερη κοινότητα, έχει δημιουργηθεί ένα δίκτυο που αποτελείται από εκπροσώπους της δημοτικής αρχής, εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές και στελέχη του Κέντρου Πρόληψης που συνεργάζονται προς μια κοινή κατεύθυνση. Ο θεσμός του Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων αποτελεί πλέον σημείο συνάντησης ενηλίκων και παιδιών και δίνει την ευκαιρία εκπαίδευσης σε αρχές πρόληψης σε όλους τους εμπλεκόμενους.

Αυτή η φάση εξέλιξης του θεσμού συμπίπτει χρονικά με τη μεταρρύθμιση στο χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης νόμος «Καλλικράτη» και αναζητείται η προοπτική του θεσμού.  Έτσι τη σχολική χρονιά 2010-2011 λειτουργεί ο θεσμός στα σχολεία της περιοχής με τη συνεργασία του Αντιδημάρχου για θέματα του πρώην Δήμου Μεσσάτιδας και συνδέεται με το Δήμο Πατρέων και την Αντιδημαρχία Παιδείας κατά τη διάρκεια της τελικής συνεδρίασης.

Έτσι, το 2011-2012 ο Δήμος Πατρέων και συγκεκριμένα η Αντιδημαρχία Παιδείας, το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας και το Τμήμα Αγωγής Υγείας της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης συνεργάζονται για τη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων επιδιώκοντας την ανάδειξη και αξιοποίηση της παιδαγωγικής αξίας του θεσμού στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών. Ειδικότερα, οι στόχοι που έχουν τεθεί είναι: να δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά να αναλάβουν πρωτοβουλίες, να συμμετέχουν στα κοινά, να αποκτήσουν εμπειρίες, να διαπαιδαγωγηθούν σε δημοκρατικές διαδικασίες, να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους και να κερδίσουν ψυχικά εφόδια απαραίτητα για τη ζωή τους. Μέσα από την ενίσχυση των παραπάνω προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων συμβάλλουμε στην πρόληψη των εξαρτήσεων και την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας. Προκειμένου να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι διαμορφώνεται ένα πρόγραμμα στο οποίο αξιοποιείται η εμπειρία λειτουργίας του θεσμού τα προηγούμενα 6 χρόνια σε Δημοτικά σχολεία του πρώην Δήμου Μεσσάτιδας

Με τους ίδιους στόχους και βασιζόμενοι στην ίδια φιλοσοφία, αλλά με διαφορετικό τρόπο λειτουργίας, συνεχίζεται και κατά το σχολικό  έτος 2011-2012 ο θεσμός. Αυτή τη χρονιά συμμετέχουν 13 Δημοτικά Σχολεία με 19 τμήματα ΣΤ? τάξης (1ο, 12ο, 13ο, 15ο, 25ο, 34ο,45ο, 49ο, 50ο, 65ο, 1ο Οβρυάς, Αρσάκειο, Πειραματικό Πανεπιστημίου) του Δήμου Πάτρας. Την ευθύνη της διοργάνωσης έχει η Αντιδημαρχία Παιδείας του Δ. Πάτρας  και το Κέντρο Πρόληψης έχει την Επιστημονική Ευθύνη και το συντονισμό των ενεργειών για τη λειτουργία του θεσμού. Τη συγκεκριμένη χρονιά εισάγεται καινούριος τρόπος λειτουργίας σύμφωνα με τον οποίο, οι δάσκαλοι που συμμετέχουν στο θεσμό αποκτούν πιο ενεργό και καθοριστικό ρόλο.

Η λειτουργία του θεσμού ξεκινάει με ένα διήμερο Σεμινάριο για τους δασκάλους, στο οποίο εκπαιδεύονται και αρχίζουν να εξοικειώνονται με τις ενέργειες και τις δράσεις που χρειάζεται να γίνουν. Οι εκπαιδευτικοί, συμμετέχουν επίσης σε συναντήσεις ομάδας υποστήριξης από τα στελέχη του Κέντρου Πρόληψης για την καλύτερη και πιο ουσιαστική λειτουργία του θεσμού και συντονισμό των δράσεων. Στη συνέχεια, υλοποιούνται οι δράσεις και αποφασίζονται τα αιτήματα με τα οποία ασχολήθηκαν τα σχολεία. Τα αιτήματα αυτή τη χρονιά σχετίζονται κυρίως με παρεμβάσεις σε κτιριακά θέματα του σχολείου, στη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου και σε παροχή εξοπλισμού. Μία καινούρια δράση που προστίθεται είναι μία ανοιχτή εκδήλωση ενημέρωσης - ευαισθητοποίησης προς τους κατοίκους σε κεντρικό σημείο της πόλης (Πλ.Γεωργίου) Στη συνάντηση αυτή συμμετέχουν όλοι οι μαθητές από όλα τα σχολεία (340 μαθητές) του Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων.

Αυτό που φαίνεται πιο ξεκάθαρα τη φετινή χρονιά είναι η διαπίστωση από όλους (εκπαιδευτικούς, Κέντρο Πρόληψης, Αντιδημαρχία Παιδείας) για τροποποίηση και αλλαγή των αιτημάτων των μαθητών σε δράσεις που εμπλέκονται περισσότερο οι ίδιοι οι μαθητές και η υλοποίησή τους δεν εξαρτάται από τις Υπηρεσίες του Δήμου.

Η αλλαγή αυτή γίνεται πράξη κατά το σχ. έτος 2012-2013. Η λειτουργία βασίζεται στην εμπειρία των προηγούμενων ετών, μόνο που τώρα οι δράσεις των μαθητών δεν αφορούν τόσο αιτήματα προς το Δήμο (κτιριακά κλπ.) όσο δράσεις που έχουν παιδαγωγικό στόχο και που η υλοποίησή τους βασίζεται κυρίως στους ίδιους τους μαθητές. (πχ. η επιθετικότητα, ανακύκλωση κλπ.). Αυτή τη χρονιά εφαρμόζεται για πρώτη φορά κοινή δράση τεσσάρων(4) σχολείων που ασχολούνται με το ίδιο θέμα (σχολικός εκφοβισμός) και διοργανώνεται, με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών αυτών των σχολείων και με τη στήριξη του Κέντρου Πρόληψης και της Αντιδημαρχίας Παιδείας, Ημερίδα για την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού με τη συμμετοχή όλων των μαθητών της Στ? των συγκεκριμένων σχολείων, των εκπαιδευτικών τους και γονέων.

Επίσης, τη συγκεκριμένη χρονιά το Δημοτικό Συμβούλιο Παίδων «ανοίγεται» περισσότερο προς την κοινότητα καθώς για πρώτη φορά συνεργάζεται και το «πλήρωμα 94», που αναλαμβάνει παιχνίδια κρυμμένου θησαυρού στην τελική εκδήλωση της Πλ. Γεωργίου ενώ στην ίδια εκδήλωση υπάρχει και υποστήριξη από εθελοντές της ομάδας Έψιλον του Δ. Πάτρας.

 

          Αυτή τη χρονιά συμμετέχουν συνολικά 350 μαθητές, 22 εκπαιδευτικοί  Στ? τάξης 16 Δημοτικών Σχολείων του Δ. Πάτρας: 1ο Δημ. Σχ. Πατρών, 2ο (Στρούμπειο) Δημ. Σχ Πατρών, 12ο Δημ. Σχ. Πατρών,  25ο Δημ. Σχ. Πατρών, 33ο Δημ. Σχ. Πατρών, 36ο Δημ. Σχ. Πατρών, 49ο Δημ. Σχ. Πατρών, 50ο Δημ. Σχ. Πατρών, 51ο Δημ. Σχ. Πατρών, 65ο Δημ. Σχ. Πατρών, 1ο Δημ. Σχ. Οβρυάς, 2ο Δημ. Σχ. Παραλίας, Δημ. Σχ. Κρήνης, Δημ. Σχ. Ρίου, Δημ. Σχ. Άνω Κστριτσίου, Πρότυπο Πειραματικό Δημ. Σχ. Παν/μίου Πατρών.